Колекція естампів за картинами художників Великої Британії, що ілюструють драматичні твори Шекспіра

Колекція естампів за картинами художників Великої Британії, що ілюструють драматичні твори Шекспіра

 

(Вартість та фото альбому з 96 гравюрами — за запитом)

 

 

 

НАУКОВА ДОВІДКА

 Альбом естампів «Колекція естампів за картинами художників Великої Британії, що ілюструють драматичні твори Шекспіра» виданий  відомими граверами та видавцями Джоном та Джозайєю Бойделлами у Лондоні 1803 році і занесений до каталогів особливо цінних і рідкісних художніх видань.

                Двотомний фоліант гравюр, створених за сюжетами драматичних творів В. Шекспіра, є одним з найдорожчих естампних видань в історії не тільки англійського книгодрукування, але й континентального. На думку авторитетного англійського колекціонера та бібліофіла К. Франкліна, даний альбом без сумніву є неперевершеним бібліофільським виданням не лише  XVIII ст., але й наступних століть. Нині немає жодного видавця, що спромігся би видрукувати таке ідеальне за всіма характеристиками видання».

 

Графічна Шекспіріана Джона  Бойделла ще за життя видавця була оцінена сучасниками як унікальне і неперевершене за художньою цінністю та грандіозністю задуму видання гравюр за творами В. Шекспіра. Вона стала складовою масштабного патріотичного  проекту Дж. Бойделла «Шекспірівська галерея», що розпочався 1787 року і тривав до самої смерті знаменитого британського видавця. Вражаючим результатом співпраці Джона Бойделла з англійськими живописцями та граверами стали колекція картин за сюжетами п’єс Шекспіра (167 полотен), за якими з 1790 по 1804 рр. було надруковано  більше сотні  гравюр, 9-томне розкішно ілюстроване видання творів В.Шекспіра (1802)  та двотомний альбом шекспірівських естампів (1803).

Два томи фоліанту  складають гравійовані фронтиспіси(2), титульні гравюри-віньєти (2) та 96 естампів (усього 100 гравюр), виконаних у техніках різцевої гравюри, офорту, пунктиру, меццо-тінто та у комбінаціях з іншими техніками провідними  художниками-граверами за творами видатних англійських малярів ХVIII ст. Гравюри надруковані на папері високої якості на аркушах великого формату, так званого «королівського фоліо». Кожний відбиток містить прізвище маляра (ліворуч) та  гравера (праворуч), по центру  - дату друку, імена видавців Джона та Джозайї  Бойделлів, короткий уривок з п’єси В. Шекспіра, а також місце видання і адресу «Шекспірівської галереї».

Фронтиспіс першого тому прикрашений гравюрою з портретом його Величності  короля Георга III, а другого тому —  її Величності королеви Шарлоти роботи Б. Сміта та  Т. Райдера за оригіналами відомого портретиста В. Бічі. Гравюра з зображенням короля Георга III датована  1 грудня 1804 р.  і була надрукована за 10 днів до смерті видатного видавця. Титульні аркуші оформленні  гравюрами — віньєтами роботи  В. Лені (W. Leney) «Коріолан» та Т. Холльєра  (T. Hellyer) «Антоній і Клеопатра» (за барельєфами  Анни Сеймур). Відкриває перший том альбому естамп Б.Сміта «Апофеоз Шекспіра» (драматург з музами Поезії та Малярства) за горельєфом  Т.Банкса у супроводі цитати з «Гамлета»: «В усьому і для всіх він був людиною…» (переклад Л. Гребінки).

Окрім естампів за сюжетами драматичних творів В. Шекспіра, в альбомі зустрічаємо дві гравюри Б. Сміта «Природа і Пристрасть доглядають малого Шекспіра» (1том) та «Трагедія і Комедія годують маленького Шекспіра» (2 том), створеними за картинами відомого англійського маляра Дж. Роні, що були написані на замовлення самого Джона Бойделла.

До першого тому увійшли гравюри, створені за сюжетами таких п’єс: «Буря», «Віндзорські витівниці», «Двоє сеньйорів з Верони», «Міра за міру», «Комедія помилок», «Багато галасу даремно», «Сон літньої ночі», «Марні зусилля кохання», «Венеційський купець», «Як вам це подобається», «Приборкання норовливої», «Все добре, що добре закінчується», «Дванадцята ніч», «Зимова казка» та «Макбет».

Другий том містить гравюри, здебільшого, за сюжетами п’єс на історичну тематику: «Король Іоан», «Річард ІІ», «Генріх ІV», «Генріх V», «Річард ІІІ», «Генріх VІІІ», «Коріолан», «Юлій Цезар», «Антоній і Клеопатра», «Тімон Афінський», «Тіт Андронік», «Троїл і Кресіда», «Цимбелін», «Король Лір», «Ромео і Джульєта», «Гамлет» та «Отело».

Текстова частина двотомного альбому  складається з присвят його Величності королю Георгу III, під патронатом якого було здійснене це унікальне видання, та її Величності королеві Шарлотті.  Як і передмова до видання вони були підписані Джозайєю Бойделлом, компаньйоном і племінником Джона Бойделла, оскільки славетний видавець помер 11 грудня 1804 р. Монарші особи були першими, хто отримав безцінний фоліант у дар. Король Георг  ІІІ,   який   був покровителем видавця і вважав   проект  «Шекспірівська галерея» проявом   великого патріотизму, відзначав вклад Дж. Бойделла в англійський експорт. Жоден з британських видавців естампів не продав такої кількості робіт у Європі, як Бойделли.

За період з 1790 р. до 1804 р. Джон та Джозайя Бойделли надрукували 102 сюжети за драматичними творами В. Шекспіра у форматах фоліо та кварта, витративши на це підприємство більш ніж100000 фунтів, а сума інвестицій вкладених у весь  «Шекспірівський» проект сягнула350000 фунтівстерлінгів.

                 Статус найкращого у Британії видавця естампів та ілюстрованих видань дозволив Дж. Бойделлу виконувати замовлення  монарших осіб. Так для Катерини II було виготовлено  альбом «Збірка естампів, гравійованих за найбільш цінними  картинами колекції імператриці Росії, власником якої донедавна був граф Орфорд з Хоутона», 1788.» (162 гравюри за полотнами європейських майстрів, придбаних для Ермітажу).

На думку одного із засновників і першого президента Королівської академії мистецтв Дж. Рейнолдса, Джон Бойделл є головною фігурою в історії англійської гравюри і «зробив для розвитку мистецтва в Англії більше ніж уся Академія мистецтв».

 

Друга половина XVIII ст. стала часом великого тріумфу англійського малярства і графіки, формування національної граверної школи. Саме з творчістю британських майстрів гравюри пов’язаний розквіт нових технік пунктиру та  меццо-тінто, останню у Європі  називали «англійською манерою».   Велика заслуга Джона Бойделла в тому, що він залучив до Шекспірівського проекту найкращі мистецькі сили Британії та не шкодував коштів на виплату щедрих гонорарів художникам і граверам.

 

Майже третина художників, що написали полотна для «Шекспірівської галереї», були академіками Королівської академії мистецтв: Джошуа Рейнолдс (Joshua Rendols 1723-1792) - засновник і перший президент Королівської академії мистецтв; Генрі Фюзелі (Heinrich Fuseli 1741-1825) - хрещений батько символістів та сюрреалістів, автор химерних картин, наповнених символами та алегоріями; Анжеліка Кауфман (Angelica Kauffman, 1746-1807) - талановита швейцарська малярка, одна з двох жінок членів і засновників академії; Бенджамін Вест  (Benjamin West, (1738-1820), засновник і другий  президент академії мистецтв,  офіційний  історичний живописець англійського двору; Джозеф Райт з Дербі (Joseph Wright of Derby, 1697-1764) - пейзажист, портретист; Джон Опі (John Opie, 1761-1807), „корнуельське диво», художник-самоук, що  став академіком; Річард Вестолл (Richard Westall, 1765-1836) - придворний рисувальник майбутньої королеви Вікторії і талановитий ілюстратор книг; Томас Кірк (Thomas Kirk, ?-1797), обдарований  художник і гравер; Томас Стотард (Thomas Stothard, 1755-1834) - надзвичайно плідний художник і гравер, ілюстратор книг,  загальна кількість його робіт нараховує більше  п’яти тисяч; Джеймс Норткот (James Northcote, 1746-1838) - талановитий портретист, учень Рейнолдса; Джозеф Фарінгтон (Joseph Farington, 1747-1821) - знаменитий  пейзажист кінця XVIIIст.

Серед авторів найвідоміші портретисти та пейзажисти англійської школи живопису: Генрі Трешем (Henry Trasham, 1749-1814); Джеймс Дерно (James Durno, 1745-1795); Джеймс Беррі (James Barry, 1741-1816); Джордж Ромні (George Romney, 1734-1802); Йохан Генріх  Рамберг (Johann Heinrich Ramberg, 1763-1840); Метью Вільям Пітерз (Мatthew William Peters, 1742-1814); Роберт Смірк (R. Smirke, 1752-1845); Роберт Едж Пайн (Robert Edge Pinе, 1730-1788);  Вільям Гамільтон (William Hamilton, 1751-1801); Вільям Міллер (William Millеr, 1740-ок.1810); Вільям Ходжез (William Hodges, 1744-1797); Френсіс Вітлі (Francis Wheatley, 1747–1801); Джон Френсіс  Ріго (John Francis Rigaud, 1742-1810). На останньому етапі підготовки фоліанту був залучений відомий поет і художник Вільям Блейк (1757-1827).

До гравіювання було залучено 24  майстри, серед яких один з найвідоміших у Європі гравер Жан-П’єр Сімон (Jan Pierre Simon,1750-1810);  гравер принца Вельського Роберт Тью( Robert Thew , 1758-1802)-обидва працювали у пунктирній манері в комбінації з різцем, отримуючи вражаючі результати у передачі гри світла і тіні, наближуючи гравюру до живописного оригіналу;  вельми шановані та плідні гравери Бенджамін Сміт (Benjamin Smith, 1753 – 1833); Самюель Міддімен (Samuel Middiman 1750-1831); Вільям Шарп ( William Sharp 1749-1824); Жан Батiст Мічел (Jean Baptiste  Michel 1748-1804); Френсіс Легат ( Frencis Legat 1755-1809) —  до 1800 р. придворний гравер принца Вельського; Джеймс Хіт ( James Heath, 1757 — 1834) —  фаворит короля Георга ІІІ; Готьє Плейтер ( Gautier Playter, ?- 1809); Вільям Лені (William Leney, 1769 — 1831);  брати Фаціуси (George Sigmund and Johann Gottlieb Facius, ) — видатні майстри пунктирної манери; Томас Райдер (Tomas Ryder, 1746 — 1803); Готьє Плейтер ( Gautier Playter, ?- 1809);  Ісаак Тейлор (Isaac Taylor, 1759 — 1829).

               Особливе місце у проекті займав Франческо Бартолоцці (Francesco Bartolozzi 1727-1815) — всесвітньовідомий  неперевершений майстер пунктирної манери, що отримував   найвищі гонорари видавця. Він залучив  до роботи своїх учнів і послідовників: Луіджі Ск’явонетті (Luigi Schiavonetti, 1765-1810); Томаса Бйорка (Thomas Burke, 1749–1815); Джона Огборна (John Ogborne, 1725-1795); Кароліну Ватсон (Caroline Watson, 1760–1814) — відомих граверів, що працювали у техніках меццо-тінто та пунктиру.

Французька революція та постійні англо-французькі конфлікти негативно вплинули на експорт естампів Бойделлів у Францію. Намагаючись врятувати бізнес видавець отримав дозвіл від Парламенту провести лотерею, де призами стали б оригінали картин «Шекспірівської галереї» — 167 полотен. Пізніше оригінали робіт британських малярів за сюжетами драматичних творів  В. Шекспіра були забуті або частково втрачені (30 робіт зберігаються в галереї Тайт у Лондоні), але естампи, блискуче виконані найкращими граверами, дають уяву про грандіозність усього проекту і доносять до нас уявлення митців тієї епохи про Шекспірівські твори.

Дослідники діяльності Дж. Бойделла не встановили точного тиражу шекспірівського альбому, але враховуючи, що тиражі подібних дорогих альбомів естампів становили в ті часи 100-200 примірників та зважаючи на фінансові труднощі видавця, експерти вважають, що наклад видання  становив близько 120 примірників.

             Протягом наступних двох століть попит на гравюри за сюжетами В.Шекспіра видавництва Бойделлів був таким великим, що продавці естампів розшивали розкішне видання на окремі аркуші для продажу вроздріб. Таким чином, до наших днів збереглась невелика частина тиражу альбому, що зробило дане видання надзвичайно рідкісним і підняло ціни на нього на світових аукціонах.

Гравюра та ілюстрована книга в Англії у другій половині 18 ст. займали рівноцінне місце в системі художніх цінностей того часу та поряд з творами малярства стали об’єктом  серйозного колекціонування. Розкішні  дорогі фоліанти естампів за творами відомих малярів складали значну частину бібліотек монарших осіб та аристократії. Альбом шекспірівських гравюр Дж. Бойделла прикрасив бібліотеки короля Георга III,   принца   Вельського, відомого пруського військового діяча, фельдмаршала Й. фон Вартенбурга, графа Г. Строганова, князів Баратинських, В’яземських та збірку бібліотеки Конгресу США. Найбільші музеї світу мають у своїх збірках бойделлівський фоліант, або окремі аркуші гравюр, час від часу їх експонуючи. Так, у 2001 році російський  Музей образотворчого мистецтва ім. О. Пушкіна відкрив велику виставку естампів Дж. Бойделла «Образы Шекспира в английской гравюре конца XVIII — начала XIX века», куратором якої була О.Гагаріна, донька першого космонавта.

Дослідник стародруків та європейської гравюри. 

Автор каталогів стародруків                                                    В. Гончарук.

Запрос цены

Здравствуйте! Вас заинтересовала ""? Чтобы запросить цену, укажите свой электронный адрес, и мы с Вами свяжемся в кратчайшее время.

Ваш запрос был успешно отправлен нашему менеджеру! Ожидайте ответа на указанный Вами электронный адрес.